Rozhovor s výrobcom gitár Milanom Čížom

Pri počúvaní piesní sú u poslucháčov v popredí najmä ich interpreti, speváci a hudobníci; prípadne sa ešte zaujímajú o meno tvorcu danej hudby. Už asi len málokomu však zíde na um, že aj hudobné nástroje, na ktoré hrajú, musel niekto vyrobiť. A ktovie, koľko našich farníkov tuší, že jedného výrobcu hudobných nástrojov máme aj v našom meste? Volá sa Milan Číž a v jeho dielni už uzrelo svetlo sveta množstvo (nielen) gitár.

 

V prvom rade musím vedieť, čo je dobrá gitara

 

Vaše povolanie je dosť nezvyčajné – venujete sa stavbe gitár. Ako ste sa k takémuto niečomu dostali? 

Bolo to skôr Božie riadenie a priaznivé spoločenské okolnosti, ktoré mi umožnili začiatkom 90-tych rokov vycestovať a vyučiť sa ako výrobca gitár. 

Vyrába sa každá gitara ako originál? Alebo v tomto odvetví funguje i čosi ako „sériová výroba“? 

V súčasnosti je väčšina predávaných hudobných nástrojov v obchodoch vyrábaných priemyselne. Kusovo alebo v malých sériách vyrábané gitary sú skôr vzácnosťou.

Aké drevo sa na výrobu gitár používajú najčastejšie? 

Gitary sa rozdeľujú na akustické, s dutým telom a gitary masívne, teda elektrické. Existujú ešte ďalšie skupiny a podskupiny gitár. Podľa toho sa aj vyberá drevo pre stavbu nástroja. Pri akustických gitarách to je kombinácia dreva ako smrek, palisander, javor, céder, mahagón a mnohé iné, prevažne exotické druhy dreva. Elektrické gitary sú zložené väčšinou z jelše, javora, palisandru, jaseňa, mahagónu, lipy.

Čo všetko musí človek ovládať, aby dokázal postaviť dobrú gitaru? 

V prvom rade musí vedieť, čo to je dobrá gitara. A keďže ide o neuchopiteľný termín, nie je ľahké si na to odpovedať. Z môjho pohľadu je dobrá gitara tá, s ktorou je spokojný ten, pre koho bola vyrobená. Aby to tak bolo, je potrebné vedieť, čo od budúcej gitary zákazník očakáva, aká je jeho predstava o tvare, zvuku, farbe. Potom musí vedieť spraviť vhodný výber dreva, poznať jeho fyzikálne, akustické a estetické vlastnosti. Vedieť ho opracovať do potrebných tvarov a rozmerov a gitaru kvalitne nalakovať. A nakoniec zabezpečovať pre každú vyrobenú gitaru servis, keďže životnosť kvalitnej gitary je desiatky rokov.

Koľko času zaberie približne stavba jednej gitary? Ktoré z fáz jej výroby trvá najdlhšie? 

Pri akustickej gitare to je od 300 do 500 hodín práce a pri štandardnej elektrickej trvá práca približne 250 hodín. Pokiaľ robím gitaru podľa vlastného návrhu, vtedy podstatnú časť práce zaberie konštrukčná príprava. Vo všeobecnosti ale platí, že dve tretiny času trvá samotná stavba nástroja a jednu lakovanie. 

Musí mať výrobca gitár aj výborný hudobný sluch? Alebo stačí len „remeselná zručnosť“? 

Aby som mohol rozpoznať ako nová gitara, ktorú som spravil, hrá a ako sa na ňu hrá, je nevyhnutné na nej určitý čas hrať. To z veľkej časti nie je možné zistiť sprostredkovane. Okrem hudobného sluchu pri stavbe gitary sa používa aj tzv. „tón dreva“, čo je zvuková frekvencia, ktorou zaznie drevo, na ktoré sa poklepe. Frekvencie týchto tónov sú smerodajné pre ideálne opracovanie dreva, z ktorého je gitara postavená. 

Do rúk ktorých známych hudobníkov sa dostali vaše výtvory? 

Za tie roky, čo sa venujem stavbe gitár, som mal možnosť pracovať s mnohými hudobníkmi na Slovensku a niektorými aj zo zahraničia. Ale podstatnú časť majiteľov mojich nástrojov tvoria hudobníci, ktorí majú hudbu ako koníček, a predsa sa rozhodnú pre kúpu mojich gitár a basgitár, ktoré nie sú lacné. To si veľmi vážim a som im vďačný za ich dôveru.  

Máte vo svojom povolaní na Slovensku veľkú konkurenciu? Alebo je vaša profesia skôr ojedinelá, zákazníkmi veľmi vyhľadávaná a vzácna? 

To neviem povedať. Mnohí moji zákazníci cestujú za mnou z celého Slovenska, takže predpokladám, že toto remeslo je viac menej ojedinelé.

Venuje sa niekto z vašej rodiny hre na gitaru? 

Áno, moja manželka hrá na basgitare a gitare.

Máte troch synov. Rysuje sa vám v niektorom z nich nasledovník vo vašej profesii? Alebo oplývajú skôr inými talentmi? 

Každý z mojich synov sa príležitostne zapája do práce v dielni. Nie je to vždy s nadšením, ale to ich pripravuje do života, keď bude potrebné robiť aj to, čo sa mi momentálne nechce. Dielne ako mám ja boli a sú bežne niekoľkogeneračné, tak dúfam, že sa niektorý z mojich synov rozhodne ísť touto cestou tiež. 

Aký štýl hudby si vy osobne rád vypočujete? 

Žáner hudby si veľakrát vyberám podľa typu nástroja, ktorý aktuálne robím, ale mám rád aj klasickú hudbu, operu alebo hovorené slovo. 

Počujete rád gitaru aj v hudbe oslavujúcej Boha? Alebo v nej máte rád skôr nejaký iný hudobný nástroj? 

Pôvod názvu gitara pochádza pravdepodobne z hebrejského slova kithara (kinnor – v našom latinskom preklade citara). A hoci sa nejednalo o gitaru v dnešnej podobe, ale skôr o malú harfu, je spomínaná už úvode knihy Genezis. Tak aj ja mám úctu k tomu, keď počujem niektorý zo strunových nástrojov sprevádzajúcich Božie slovo. Osobne mám rád napríklad chrámové skladby renesančného skladateľa Alberika Mazáka. Pri súčasnej liturgii mám najradšej organový sprievod.

 

Ďakujem za rozhovor!

 

Text: Petra Humajová

Foto: archív Milana Číža

Uverejnené: Bartolomej, február 2022

 

Milan Číž – narodil sa 8.11.1969 v Bojniciach. Je absolventom strednej priemyselnej školy baníckej v Banskej Štiavnici, odbor geológia. V roku 1993 absolvoval nadstavbové štúdium výroby, opravy a reštaurovania gitár v Phoenix, Arizona, USA. Po návrate na Slovensko si otvoril vlastnú dielňu na výrobu a opravu gitár v Prievidzi.